جزایر ناز قشم

جزایر ناز قشم

اگر در این فصل سال یعنی زمستان هوای سفر به سرتان افتاده اما ترس از سرما و بارندگی مانع حرکت شما میشود کیش و قشم و قسمت های جنوبی ایران میتواند انتخاب بسیار خوبی برایتان باشد .حتی میتوانیم بگوییم الان بهترین زمان برای رفتن به جزایر جنوبی است تا بتوانید به دور از شرجی و گرمای شدید معمول این مناطق در هوایی معتدل از دیدنی های آن لذت ببرید . به همین جهت ما در این مطلب به معرفی یکی از جاذبه ها و جزایر بسیار تماشایی قشم یعنی جزایر ناز قشم خواهیم پرداخت . همان طور که حتما شنیدید جزایر ناز یکی از عجایب هفتگانه قشم به شمار میرود که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. پس اگر قصد سفر به قشم را دارید بازدید از جزایر ناز را از دست ندهید .

 

 

معرفی جزایر ناز

 

جزایر ناز در ۲۲ کیلومتری شهر قشم در استان هرمزگان است و بخشی از ژئوپارک جهانی قشم به شمار میرود که در زمان جزر چند صخره بیرون آمده در ساحل این جزایر با باریکه ای شنی به جزیره قشم متصل میشود .این باریکه ی یک کیلومتری تامبولو نامیده میشود که با طی کردن آن گردشگران از قشم به حزیره ناز میرسند .

این جزایر در نزدیکی سواحل جنوبی جزیره قشم با حدود یک کیلومتر فاصله از ساحل واقع شده . جزایر ناز از دو جزیره با ساحل صخره ای تشکیل شده که مساحت آن حدود سه هکتار است . دیواره های صخره ای به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متر اطراف این جزایر را فراگرفته و خود جزیره کاملا مسطح است .

بسیاری میگویند جزایر ناز در گذشته محل استراحت ماهیگیران بوده که با ساختن چند اتاقک در آن ساعاتی را استراحت میکردند و تاکنون نیز کسی در آن زندگی نمیکند . اما امروزه به یکی از جاذبه های گردشگری قشم تبدیل شده . با این وجود هنوز هم امکانات رفاهی ندارد و فقط برای بازدید چند ساعتی را میتوان در آن سپری کرد .

با توجه به ارتفاع ۵ تا ۱۰ متری جزیره چشم انداز بسیار زیبایی از تنگه هرمز و خلیج فارس و جزیره لارک دارید . این جا تنها محلی است که میتوانید تا مسافت یک کیلومتری داخل آب های خلیج فارس قدم بزنید و یک غروب و طلوع بی نظیر را از دل این جزایر تماشا کنید  .

 

ویژگی ها و علت نام گذاری جزایر ناز

همان طور که گفتیم جزایر ناز در گذشته محل استراحت ماهیگیران بوده است و امروزه یکی از تفریحات اصلی در سفر به قشم به شمار میرود .

مردم محلی به جزایر ناز دو کرده میگویند یعنی محلی که نصف روز به خشکی متصل میشود و نصف روز در آب قرار دارد . علت نام گذاری خاص آن از جانب اهالی به دلیل رفتاری است که از این جزیره دیده اند. این جزایر فقط زمانی که آب دریا بالا می آید از ساحل قشم قابل رویت است و وقتی سطح آب پایین میرود همان باریکه ای که اشاره کردیم راه باریک بین این دو جزیره تشکیل میشود . در واقع قشم و ناز مدام به ساحل وصل و از آن جدا میشوند . انگار دریا مدام ناز این جزیره را میخرد تا بالا بیاید و نمایان شود .

برای بازدید از جزایر ناز نیازمند آگاهی از زمان جزر و مد هستید . باریکه متصل از قشم به ناز حدود سه ساعت بعد از آغاز جزر و زمانی که دریا به عقب میرود از زیر آب بیرون می آید . مسافران فقط تا یکساعت بعد از آغاز مد دریا فرصت دارند تا به ساحل اصلی قشم برگردند . هرچند اگر این زمان را از دست بدهید اتفاق خطرناکی نمی افتد و فقط باید پنج ، شش ساعت در جزیره ناز بمانید تا بتوانید به قشم برگردید .

به طور کلی حدود ۴ ساعت برای بازدید از جزایر ناز در طی یک جزر و مد زمان نیاز دارید .

 

تفریحات جزایر ناز

در همین سفر چندین ساعته به جزایر ناز تفریحات و جاذبه های زیادی در انتظار گردشگران و مسافران است . در ادامه به تعدادی از آنها اشاره میکنیم .

 

قدم زدن در دل دریا

مهم ترین عاملی که باعث شهرت جزایر ناز قشم شده همین امکان رفتن و قدم زدن روی سطحی است که تا ساعتی قبل بخشی از دریا بوده است .این پیاده روی یک کیلومتری در دریا امکان این را به شما میدهد که بلندی های جزابر ناز را بدون خیس شدن تماشا کنید . نگاه کردن به منظره خلیج فارس، تنگه هرمز، جزیره لارک و ساحل قشم امکان دیگری است که با رفتن به سکوی صخره ای جزیره ناز در زمانی که دریا در حالت جزر قرار دارد به راحتی میسر میشود .

آفرود سواری

لذت تجربه آرامش این منطقه یک طرف و تجربه ی هیجان بالا در آفرود سواری در این جزیره یک طرف دیگر. در جزایر ناز قشم این امکان را دارید که با اجاره جدید ترین و به روز ترین خودرو های دنیا که در قشم موجود است یک آفرود سواری به یاد ماندنی را تجربه کنید .

 

اسب و شتر سواری

اگر به حیوانات و سوارکاری علاقه دارید میتوانید در این جزیره آن را تجربه کنید . در نزدیکی ساحل افرادی هستند که اسب و شتر کرایه میدهند و شما میتوانید با کرایه کردن آن ، سوارکاری در حاشیه ساحل زیبا را تجربه کنید .

 

تفریحات آبی جزایر ناز قشم

در آب های این جزیره امکان انجام انواع تفریحات آبی مثل غواصی ، جت اسکی و قایق سواری  فراهم است که میتوانید با انتخاب هر کدام لذت یک تفریح آبی هیجان انگیز را تجربه کنید . ساحل جزایر ناز یکی از بهترین سایت های غواصی در ایران محسوب میشود . برای تجربه ی غواصی در این منطقه باید به مرکز غواصی ساحل طلایی یا اسکله سوزا مراجعه کنید.

تفریحات آبی دیگری مثل شاتل ، پاراسل ، بنانا و اسکی روی آب هم بسته به فصل و استقبال گردشگران در سواحل جزایر ناز وجود دارد .

تفریحات هوایی جزایر ناز قشم

تفریحات این  منطقه به دریا و آب محدود نمیشود . شما میتوانید در جزایر ناز تفریحات هوایی مثل پاراگلایدر، کایت بورد، پاراموتور، چتربازی و بادسواری را تجربه کنید .  پرواز بر آسمان جزایر ناز قشم و تماشای چشم انداز زیبا و کم نظیر زیر پایتان چیزی است که هر گردشگر و مسافری را وسوسه میکند تا برای یک بار هم که شده آن را تجربه کند . اگر چه هزینه تفریحات هوایی نسبتا بیشتر از سایر تفریحات است اما نمیشود این موضوع را انکار کرد که لذت آن هم بیشتر است . اگر در زمینه این تفریحات مبتدی هستید جای نگرانی نیست . مربیانی در ساحل جزیره حضور دارند تا به شما آموزش بدهند .

 

عکاسی

یکی از بیشترین کارهایی که مسافران در جزیره ناز به آن مشغول هستند عکاسی از چشم انداز های زیبا و کم نظیر این جزیره است . سوژه و جاذبه برای عکاسی در این منطقه کم نیست و شما میتوانید با گرفتن سلفی های جذاب با مناظر ساحل و دریا سفرتان را ماندگار کنید.

 

 

بهترین زمان سفر به جزایر ناز

همان طور که میدانید و گفتیم آب و هوای جزایر ناز در تابستان بسیار گرم و شرجی است و این شدت گرما شاید اجازه یک سفر لذت بخش را به شما ندهد .بنابراین مثل سایر جزایر جنوب کشورمان پاییز و زمستان زمان مناسب و مطلوبی برای سفر به این مناطق میباشد . اگر از اواسط پاییز تا فروردین به این جزایر سفر کنید میتوانید در هوایی معتدل و دل پذیر سفرتان را سپری کنید . همچنین در این محدوده زمانی میتوانید پرندگان و لاک پشت ای مهاجر به جزایر ناز را از نزدیک ببینید .

در مورد قشم بیشتر بخوانید :

راهنمای سفر به قشم برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ جنوب

بررسی جاهای دیدنی قشم، بزرگ ترین جزیره ایران

بهترین اقامتگاه های بوگردی قشم را بشناسیم | تور قشم

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها